Jonge brouwerij schenkt ondanks coronacrisis 1000L bier aan horecaondernemers.

Nijmegen, 14 oktober 2020
NIJMEGEN – De Nederlandse horeca heeft het momenteel zwaar te verduren door de opnieuw aangescherpte maatregelen. Brouwerij Spreek Bier uit Nijmegen schenkt daarom 1000 liter van hun gerstenat voor de verkoop aan de horecaondernemers die hulp nodig hebben.

Corona gooide ‘roet in het bier’.
Dat de huidige maatregelen veel impact hebben op het huidige horecalandschap zal niemand ontgaan zijn. Zo ook jonge brouwerij  Spreek Bier uit Nijmegen niet, dus willen ze horecaondernemers helpen. Zij startten dit jaar, voor de coronapandemie toesloeg, vol goede moed met de opzet van hun bierbedrijf. Corona gooide echter roet in het eten voor wat betreft de verkoop en verdere opschaling. “Afnemers bleken voorzichtiger dan verwacht, mensen houden de hand op de knip”, zo vertelt oprichter Siv van Hegelsom. “Een nieuw product lanceren is altijd uitdagend, maar in een instabiele markt als deze is het extra lastig.”

Blijf met elkaar praten
Dat ‘Spreek’ alsnog 1000 liter van hun bier weggeeft aan de Nederlandse Horeca in deze situatie is uiterst opmerkelijk. Het is namelijk nog geen jaar geleden dat de ondernemer zelf faillissement aan moest vragen voor zijn eigen reclamebureau. “Spreek is juist ontstaan uit een belangrijk inzicht wat ik heb opgedaan in die heftige periode: ga altijd het gesprek aan – spreek je uit. Dit heeft mij door die zware tijd heen geholpen.”, zo vertelt Siv van Hegelsom. “Met dit bier kan ik een goed gesprek faciliteren zonder er zelf ‘bij te zijn’. Blijf met elkaar praten, in zowel goede als slechte tijden. Zeker in deze onzekere tijd met lockdown-maatregelen is dat ontzettend belangrijk.”

Een steentje bijdragen
“Het is niet zo dat we het weggeven omdat het bier anders bederft.”, lacht Siv van Hegelsom. “Bier heeft een houdbaarheidsdatum van 24 maanden. Een horecaonderneming onder deze maatregelen niet. Door de bedrijven die het nodig hebben ons bier te geven, dragen we ons steentje bij aan het overlevingsklimaat van de Nederlandse horeca. Als ze de doos goed verkopen, en het niet zelf opdrinken, hebben ze al snel richting de 100 euro verdiend. Daar kan je weer boodschappen mee doen.”

Iets terug doen
Op de vraag waarom Spreek, ondanks de tegenvallende verkoop, het bier alsnog wil schenken reageert de ondernemer hoopvol. “Ik wil graag iets terug doen. Naast Spreek ben ik ook een bedrijf in kerstdecoratie gestart en actief als adviseur. Dit loopt erg goed. Ondanks mijn faillissement vorig jaar heb ik onlangs met mijn vriendin een huis kunnen kopen en behulpzame mensen leren kennen. Van deze uitkomst had ik vorig jaar niet eens durven dromen.”

Aanvragen via de website
Via de website van Spreek kunnen alle horecabedrijven in Nederland via een apart formulier één gratis doos Spreek aanvragen. Het horecabedrijf mag zelf kiezen of ze de verzendkosten te betaalt. “Als dat niet gaat, wil ik ze daar ook bij helpen.” Hij sluit af met een belangrijk advies. “Hou vol, blijf in gesprek, ook met je schuldeisers. Je staat er niet alleen voor.”

——-EINDE PERSBERICHT——

Noot voor redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Siv van Hegelsom
Link naar foto’s: https://we.tl/t-9VeATgzIBH © Kelly Speijers
Telefoonnummer: 0654912741
E-mailadres: siv@spreekbier.nl
Link naar website: https://spreekbier.nl/gratis-doos-aanvragen/
Link naar artikel over faillissement: https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/leren-van-de-man-die-werd-opgelicht-op-falen-zit-een-taboe~a29a1d61/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.